Romano Hangos motto
ročník 9, číslo 7
vyšlo 2007-04-16

aktuální číslo
zprávy
rozhovor
názory
anketa
přílohy
reportáž
starší čísla
redakce
odkazy
e-mail



foto   Romové si zahráli ve filmu Indián a sestřička

Film Indián a sestřička, ve kterém si zahráli v hojném počtu Romové, se začal natáčet koncem srpna na Prachaticku. Struktura příběhu je podobná jako Romeo a Julie. Obsah filmu přibližujeme čtenářům. Film se dostane do kin příští rok.

Indianos a Pheňori je titul v romštině a byl zvolen z důvodu jisté podobnosti s jazykovými skupinami, náležícími do světa původních obyvatel Nového světa. Dodejme na vysvětlenou, že hlavními postavami příběhu je romská dívka a mladík, který svůj volný čas tráví ve společenství tzv. bílých indiánů, lidí věnujících svůj volný čas napodobování a zkoumání života původních obyvatel Severní Ameriky.
Příběh začíná v noci na jedné z jihočeských luk, kde ožil duch indiánských rituálů a diváka takřka zmate, není-li kdesi v noční prérii. Seznámíme vás s tvářemi všech hlavních protagonistů indiánského Společenstva. Je mezi nimi i František Franc (Tomáš Masopust), asi pětadvacetiletý mladík, žijící s rodiči na vsi a pracující v blízkém městě ve fabrice na zpracování dřeva. Na stejném místě s ním pracuje i jeho indiánský „kolega“, kterému nikdo neřekne jinak než Wagan (Petr Lněnička).
Současně poznáváme i romskou dívku Marií Kováčovou (Denisa Demeterová) a jejího otce. Marie je typickou ukázkou asimilované Romky. Pracuje v městské nemocnici jako zdravotní sestra, kde také momentálně leží coby pacient její otec. Tento večer má jít na reverz domů – čeká ho oslava vlastních šedesátin. Marie chce ještě před tím s kolegyní Jitkou zajít na pálení čarodějnic u řeky za městem.
Do nemocnice přicházejí Kováče (Ladislav Goral) navštívit Mariini bratři: Tibor (Koloman Baláž) a malý Pavlík (René Fečo). Brzy je následuje i Martin Duna (Mirek Kotlár), muž, který k Marii cítí víc než jen přátelskou náklonnost. Pro rodinu Kováčových je i finančně zajištěným člověkem.
Ve fabrice dojde ke konfliktu poté, co romský dělník Maroš (Mihok Benedikt) omylem nacouval s vysokozdvižným vozíkem do nákladního auta a ohrozil Wagana. Vznětlivý Wagan si nebere servítky a mezi oběma muži se vytvoří zjevné napětí.
V podvečer přiveze sanitka starého Kováče domů. Dvůr už je přichystán na velkou oslavu. Kováče vítá řada přátel z romské komunity. Kováč se zjevně těší vážnosti a úctě.
Na jinou oslavu se chystají i naši čeští indiáni. U louky za městem se totiž má slavit nastolení rovnováhy v přírodě, pro pohanský svět známé jako pálení čarodějnic. Skupina vedená jejich náčelníkem asi čtyřicetiletým Klekim (Tomáš Procházka) hodlá prožít tuto noc v přírodě, v blízkosti ohně.
U prodavače s vínem se Marie ve frontě jako jediná ohradí proti předbíhání dvou výrostků. Ti ji hrubě odstrčí, což se nelíbí Františkovi, který celý konflikt zpovzdálí sleduje. S razancí, která Marii imponuje, oba mladíky donutí k ústupu a ostýchavě přijme Mariino pozvání na dvojku vína.
Mariina kamarádka Dana (Angelika Lakatošová) a kolegyně z nemocnice Jitka (Monika Krejčí) pak čekají na břehu řeky, kam dorazila i Klekiho indiánská skupina. Brzy je louka zaplněna lidmi a k temnému nebi vzplanou ohně. Marie s Františkem úplně zapomenou na své skupinky a věnují se sami sobě. Nelze pochybovat, že v sobě nalezli zalíbení. Jen neradi se pak loučí, ale Marie musí dostát slibu svému otci, že přijde na oslavu jeho narozenin. Domluví se s Františkem na dalším setkání.
Narozeniny na dvoře v domě, kde bydlí Kováčovi, jsou v plném proudu. Vedle mnoha hostů je zde i Martin Duna, který přinesl Kováčovi jako dárek značkové hodinky, nezapomene podarovat ani paní Kováčovou (Rosita Mertová), která má pro něho slabost.
Brzy se oba dozví, že Marie, s níž mají oba shodné plány ohledně její budoucnosti, se tohoto večera vydala poněkud jiným směrem.
Následující den, po odvozu Kováče zpět do nemocnice, poprosí Kováčová svého syna Tobiáše, aby dohlédnul na to, že Marie neudělá nějakou hloupost. Ve fabrice s Marošem pozorně sledují nového Mariina přítele.
Martin Duna si počká na Marii před nemocnicí a nabídne jí odvoz ve svém bavoráku domů. Cestou se snaží zjistit, do jaké míry se změnil jejich zatím jen neoficiální vztah. Marie ale o Františkovi neřekne ani slovo. Ještě ten den se ale setká s Františkem za městem a poprvé se spolu pomilují.
V nemocnici se další den seznamuje blíže s Kajovkou (Tatiana Pauhofová), přítelkyní Wagana, taktéž jednou z členek indiánského společenství. V tomto případě je v nemocnici jako studentka medicíny. Obě dívky si rozumějí a zadoufají, že budou někdy pracovat společně.
Marie navštíví i jeden z indiánských táborů, kde se setká hned několik skupin. Život v táboře je jí ale cizí. Její vztah k Františkovi už je natolik transparentní, že se Tibor rozhodne přikročit k činu.
Se svým parťákem Marošem si Františka vyčíhají v umývárně. Tibor Františka upozorní, že Marie už svého kluka má. František ví, že Tibor je bratr Marie a nechce se s ním prát. Odevzdaně se nechá v umývárně zmlátit. Ale i on má svého parťáka, který ho hledá. Wagan vchází do umývárny a nehodlá zůstat oběma násilníkům nic dlužen. Je to silný mladík, ale dobře mířená rána plechovým kýblem do hlavy ho pošle k zemi. Oba Romové utečou, František se sotva dovleče k nehybnému tělu přítele.
Na ARO v nemocnici postupně přicházejí všichni Waganovi kamarádi. Je v kritickém stavu, dosud se ho nepodařilo probrat k vědomí. Nejvíce to prožívá pochopitelně Kajovka. Její smutek a bolest ji přivedou k zatrpklosti a separaci. Marii od Waganova lůžka zle odežene. František je z té situace také celý nesvůj. Marie je v nemocnici v podobném rozpoložení.
Na náměstí se setkává Martin Duna s Tiborem a velice pregnantně mu popíše, proč se on vozí v bavoráku a Tobiáš si špiní ruce ve fabrice. Tato lekce je mu uštědřena za nesmyslný útok, který proběhl v umývárně a se kterým Martin nesouhlasí. Varuje Tibora před jakoukoli další podobnou akcí.
Marie má také vážnější rozhovor – s matkou. Ta pracuje v jednom z městských kadeřnictví. Vztah své dcery k Františkovi považuje za nezodpovědný. Obzvláště poté, co Martin Duna nabídl zaplacení drahé operace Kováče.
(...) František je pod tlakem i doma. Starý Franc (Václav Helšus) se přímo zeptá, je-li důvodem Františkova kličkování před policií strach. František neodpoví a snaží se vybít svůj vztek v kůlně při sekání dříví, následně pak utopit v alkoholu. Naneštěstí v hospodě natrefí na svého militantního strýce Jiřího (Josef Vrána), který ho provokuje k akci. Xenofobie se zjevuje v celé své odpudivosti.
Následující den je František svědkem bitky mezi strýcem a Tiborem. Ostatní dělníci jen přihlížejí, jak se Tiborova tvář mění pomalu v krvavý flek. František ví, že by měl zasáhnout, ale nedokáže to. Když konečně několik rozumnějších dělníků Jiřího odtrhne, Jiří si neodpustí sarkastickou poznámku na Františkovu zbabělost.
Všeobecné nadšení všech zainteresovaných zavládne, když se Wagan konečně probere z komatu a jeho stav se rapidně zlepšuje. Marie s radostí volá Kajovku, aby přijela do nemocnice.
S otcem má pak v nemocnici rozhovor, z něhož vyplyne, že Kováč by ji rád vystrojil svatbu, jakou město ještě nezažilo. Vůbec nepochybuje o tom, že ženichem její dcery by měl být někdo jiný, než Martin Duna.
Wagan je propuštěn z nemocnice a uvítán mezi svými indiánskými přáteli. Pochopitelně se pozastavuje nad tím, kde je jeho největší kamarád – František. Vidí ale jen sklopené zraky.
František přichází z práce domů ve skleslé náladě. Matka mu oznámí, že na něho čeká návštěva. František v duchu doufá, že jej přijela navštívit Marie, ale v kuchyni sedí usměvavý Wagan. Oba přátelé se s radostí obejmou. Mají si toho hodně co říci.
František se pokouší v následujících dnech spojit s Marií, ale tu si střeží Martin Duna. Marie nechce ohrozit otcovu operaci a tím i zdraví a nijak se separaci nebrání. Když František před nemocnicí romský pár zastaví a chce od Marie přímou odpověď, je-li mezi nimi konec, Marie mu neodpoví.
Oba se pak uzavírají do sebe a své okolí příliš nevnímají. Martin Duna je přesvědčen, že se mu podaří Marii nakonec zlomit, ale do cesty se mu náhle postaví nečekaná překážka. Je požádán starým Kováčem, aby mu pomohl dostat se nepozorovaně z nemocnice domů. Jeho stav se náhle výrazně zhoršil a rád by v takovou chvíli byl doma, mezi svými nejbližšími.
Ten samý večer se Marie rozhodne konat tak, jak jí poroučí její nejhlubší cit. Vypraví se z města do vesnice za Františkem. Její bratr Tibor správně při svém hledání odhadne, kde by mohla být a chytne ji na půli cesty. Marie se ale odmítne vrátit, ačkoli ví, že doma na ní čeká možná umírající otec. Slíbí, že se vrátí, jen co si vyřídí to nejnutnější.
U Franců je ve společnosti neskonale šťastného Františka podrobena nepříjemnému sledu otázek ze strany Francových. Zdá se, že pro ně není Marie tou nejlepší partií pro jejich syna. Na otázku, zda by byl kvůli ní ochoten odejít od rodičů, František zaváhá a zdráhá se odpovědět. Smutná Marie odchází domů, kde před pár okamžiky zesnul její otec. Kováč zanechal pro Marii jako dárek v krabičce dva snubní prsteny, závdavek na svůj slib o velké svatbě.
Zatímco Marie tráví čas doma a chystá se na otcův pohřeb, František rád přijímá Klekiho pozvání na výpravu do lesů. Indiánský tábor je vztyčen na krásném místě a večer všechny čeká očistný rituál indiánské sauny. František je ale myšlenkami někde jinde. Indiánská maska pro něho náhle ztrácí své kouzlo. Tiše a bez rozloučení opouští tábor.
Autobusem pak odjíždí domů. Od otce dostane nabídku, že bude-li chtít s Marií později bydlet u nich v chalupě, může počítat s jeho i s matčiným souhlasem. Pro Františka ale ta nabídka nemá už žádný význam.
Ve fabrice v následujících dnech jej vytrhne z rutiny a smutku až návštěva Martina Duny, který jakoby se chtěl přesvědčit, že František nikam neodjel. Františka ta zvědavost vyprovokuje k návštěvě nemocnice. S překvapením zjišťuje, že Marie rozvázala pracovní poměr a odjela z města. Stejně jako on, navštívil nemocnici i Martin Duna. Ani jeden z nich neměl o tomto Mariině rozhodnutí to nejmenší tušení.
Stejně jako na začátku tohoto příběhu i v jeho závěru František běží svým indiánským během z městečka domů, podél řeky do vsi.
Naopak Marie z města odjíždí. Zastihneme ji ve vlaku, který uhání kamsi, kde bude pro Marii vše nové a snad i nadějnější než dosud.

Scénář: Jan Stehlík, režie: Dan Wlodarczyk, produkce: Cineart Tv Pratur, koproducent: Česká televize

Podle filmového scénáře připravila Katka Danyiová

přečtěte si
-> Noviny ke stažení

téma

redakce
Romano Hangos/Romský hlas
vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, vydává Společenství Romů na Moravě
Adresa redakce:
Francouzská 84, 602 00 Brno
tel.: +420 545 246 645
fax: +420 545 246 674
email: rhangos@volny.cz

vyhledávání



Radioľurnál

Radioľurnál