|
|
Hrál jako král
Přední makedonský klarinetista, saxofonista a představitel romské tradiční svatební hudby Ferus Mustafov (54), vystoupil na galakoncertu Khamora, který se konal v sobotu 29. května. Přestože mezi účinkujícími bylo mnoho významných hudebníků, ráda bych věnovala těchto několik řádků člověku, jehož energická hudba po půlnoci zvedla ze židle spolu se mnou i ostatní diváky a posluchače v Lucerně.
Král Ferus, jak si sám virtuos říká, se představil s kapelou, kterou kromě klarinetu tvoří perkuse a bicí, akordeon, dva keyboardy a saxofon. Již při prvních tónech tří skladeb, jež zazněly během poslední půlhodiny galakoncertu, bylo téměř jasné, že diváci uslyší velice široké zvukové spektrum. V podání Feruse Mustafova se jednalo o kombinaci vlivu tradiční romské hudby Balkánu nejen s prvky regionálními (tureckými, maďarskými či řeckými), ale i například s žánrovými prvky swingu, jazzu či blues. To vše bylo precizně skloubeno a profesionálně provedeno v tempu, které často dosahovalo úchvatných rozměrů. Mustafova kapela měla v provedení jednotlivých skladeb ústřední postavení – prostor pro vokály skýtala pouze první skladba.
Ferus Mustafov je nejen virtuos, ale i showman. Je to hudebník, který cítí hudbu duší i tělem. Ve chvílích, kdy se tempo blížilo vrcholu, se začal pohupovat v kolenou a viditelně zrychloval své pohyby i hraní, jako by mu tělem procházela elektřina. V průběhu druhé skladby nechal nastoupit romskou orientální tanečnici, jíž se ze strany všech hudebníků dostalo nemalé pozornosti. Při třetí skladbě se dokonce na pódium vrátil zpěvák
a Ferusovi, který v tu chvíli hrál na saxofon, přidržoval u úst klarinet, aby mohl hrát na oba nástroje.
Mezinárodní hymna Romů udělala tečku za galakoncertem. Skladba Gelem gelem v podání Feruse Mustafova a ostatních interpretů byla rovněž zahrána v jejich živém a temperamentním stylu.
Jana Kabeláčová
|