|
Obří poutač uprostřed kinosálu vyzýval LIKVIDUJTE česká ghetta
Praha (red) – Bigboard umístěný přímo ve velkém sále pražského kina Světozor vévodil druhé části kampaně LIKVIDUJ! www.ceskaghetta.cz, která odstartovala v rámci festivalu Jeden svět. Poutač velký 6x2,5 metru osvětlovaly halogenové reflektory.
Realizátoři kampaně – společnost Člověk v tísni a BigBoard Praha – rozmístili do vybraných kinosálů, kde festival od 27. dubna do
5. května probíhal, reklamní poutače s agresivním vizuálem, který odkazuje k internetovým stránkám www.ceskaghetta.cz. Návštěvníky tam čekala interaktivní hra, kde se na okamžik mohli stát obyvateli ghetta a pokusit se z něj dostat ven.
První část kampaně Likviduj! www.ceskaghetta.cz proběhla letos v únoru a březnu. Po celé republice se objevilo na 70 bigboardů
s motivem dvojice lidí, kteří utíkají z rozbořeného ghetta. Vizuálu vévodí výzva Likviduj!. „Záměrně jsme zvolili kontroverzní výzvu. Lidé pochybují, zda nápis nenabádá k fyzické likvidaci lidí z ghett. Vzápětí ale zjišťují, že chceme upozornit na problém rozrůstajících se chudinských ghett, kde stále více lidí živoří, ať už vlastní vinou, nebo vlivem nepříznivého osudu,“ vysvětlil Martin Šimáček ze společnosti Člověk v tísni. „Terénní prací lze předcházet vzniku
a rozrůstání ghett. Naši pracovníci pomáhají lidem v sociálním vyloučení v základních životních situacích, ve kterých si sami nevědí rady, tzn. při jednání s úřady, hledání práce, rekvalifikace atd. V rámci terénních programů se tak děje již od roku 1999.“ Podle Šimáčka může terénní sociální práce napojená na lokální instituce pomoci integrovat chudé lidi do společnosti.
Marek Pekárek, ředitel BigBoardu pro Českou a Slovenskou republiku, prohlásil, že společnost se rozhodla angažovat v tématech, která jsou sice menšinová, ale pro společnost velmi důležitá. „Spojili jsme svoji zkušenost s venkovní reklamou s knowhow společnosti Člověk v tísni v oblasti terénní sociální práce.“
Ghetto za městem či obcí se stává v ČR stále obvyklejší záležitostí. Chudí lidé, kteří mají dluh na nájemném, nebo jsou za „neplatiče“ pouze označováni, jsou odsouváni do starých baráků na kraj obce, unimobuněk apod. Často se to týká Romů, kteří bývají označováni za nepřizpůsobivé a jejich sociální problém je vnímán jako kulturní odlišnost.
Stát i obce se jen obtížně vyrovnávají s tímto fenoménem „nové chudoby“; důsledkem je stále více chudinských ghett s katastrofální životní úrovní jejich obyvatel. Kampaň Likviduj! www.ceskaghetta.cz chce ukázat, že ghetta jsou nevýhodná nejen pro jejich obyvatele, ale i pro celou společnost. Jsou drahá na provoz, rozpínají se a reprodukují chudobu. Stávají se politickým kapitálem některých lokálních politiků, kteří před voliči slibují „zatočit s těmi nepřizpůsobivými“. Jindy však chybí prosté knowhow, jak s chudými lidmi pracovat, rekvalifikovat je a integrovat do společnosti.
Na stránky www.ceskaghetta.cz již zavítalo 22 tisíc návštěvníků. Po největším náporu, kdy si je denně prohlédlo tisíc lidí, se nyní počet přístupů ustálil kolem stovky.
|