Romano Hangos motto
ročník 9, číslo 7
vyšlo 2007-04-16

aktuální číslo
zprávy
rozhovor
názory
anketa
přílohy
reportáž
starší čísla
redakce
odkazy
e-mail



foto   Indián a sestřička

Na nedávném brněnském Febiofestu měl místní premiéru v současné době velmi diskutovaný film Indián a sestřička. Jedná se o klasickou love story ve stylu Romea a Julie, kterou dějově částečně kopíruje.
Základní osa je vcelku jednoduchá. Romská dívka Marie, která pracuje jako zdravotní sestra, se zamiluje do dělníka na pile Františka. Jako by nestačily citové vnitřní zmatky obou hrdinů, rozbíhá se kolotoč předsudků a překážek, které jim do cesty staví okolí. V romské komunitě je Marii vyčítáno, že se zapletla s bláznivým gadžem, který si hraje na indiány, místo toho aby se věnovala vztahu s romským podnikatelem Martinem, rodinným přítelem a podporovatelem. Marie sama nemá ve svých citech jasno. Martin jí imponuje svým postavením, rozumem a nadhledem, ale není do něj zamilovaná a spíše má strach z jeho plánů do budoucna a nechce zabřednout do středostavovské nudy na malém městě. František zase musí snášet úšklebky od kolegů v práci a vyrovnat se s jejich otevřeným i skrytým rasismem. Pochopení nenajde ani u rodičů, kteří jsou zděšeni z toho, že si přivedl domů Romku.

Situace se zdramatizuje poté, co do vztahu zasahuje Mariin starší bratr Tibor a společně se svým kamarádem Františka napadnou. Do bitky v umývárně se zapojí Františkův kamarád a skončí v bezvědomí na jipce. František nechce situaci řešit přes policii, protože Tibor má podmínku a šel by okamžitě do vězení. To se však nelíbí jeho přátelům a kolegům a František se tak ocitá pod velkým tlakem. Pomstu bere do svých rukou jeho strýc, který Tibora zmlátí přímo na pile, kde oba pracují.
Aby neměla Marie málo starostí, tak v nemocnici, kde pracuje, umírá její otec, kterého má velmi ráda. Ten chce ještě před svou smrtí vystrojit Marii svatbu s Martinem, ale poté, co se dozví o jejím vztahu s gadžem, propadá depresím. Vyhrocení přijde ve chvíli, kdy se v nemocnici potkají Marie, František a Martin. Po emotivní scéně oba sokové naštvaně mizí a Marie zůstává sama.
Marie se k Františkovi však ještě vrátí, ale během večera, kdy ji představuje rodičům, zemře její otec.
Milenci se nakonec rozcházejí. František nenajde dostatek odhodlání, aby šel za svojí láskou a Marie to z něj cítí, proto odjíždí do Prahy. Na konci příběhu tedy jdou každý svou cestou. Rozhodně se tedy nejedná o žádný happy end, což je jedině dobře.
Na filmu je zajímavé, že se v něm po dlouhé době objevují Romové v hlavních rolích a ne jen jako „křoví“. Romská problematika je v něm sice řešena, ale pouze okrajově, protože hlavní dějovou linií je milostný příběh. Film vcelku realisticky ukazuje současnost soužití bílé a romské komunity se vším pozitivním i negativním. Pro mne osobně však důležitější než etnická problematika byla problematika třídní. Výběr mezi partnery totiž pro Marii neznamenal pouze rozhodnout se mezi gadžem a Romem, ale mezi bohatým a chudým – tomu také odpovídal rodinný tlak. Film je tak současně výpovědí a trochu i obžalobou současného kapitalistického systému, ve kterém hrají hlavní roli – jak jinak – peníze.

Jiří Salik Sláma

přečtěte si
-> Noviny ke stažení

téma

redakce
Romano Hangos/Romský hlas
vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, vydává Společenství Romů na Moravě
Adresa redakce:
Francouzská 84, 602 00 Brno
tel.: +420 545 246 645
fax: +420 545 246 674
email: rhangos@volny.cz

vyhledávání



Radioľurnál

Radioľurnál