|
Tradiční a současná romská hudba
Stalo se již tradicí, že vystoupení romských kapel na světovém romském festivalu Khamoro provázejí odborné semináře. Jsou jeho integrálním doplňkem, který se snaží na odborné úrovni (ovšem určené nejen úzkému okruhu odborníků) představovat a diskutovat témata, která jsou aktuální ve vztahu
k romské tematice.
Oproti loňským společensky angažovaným tématům (vzpomeňme diskusi k problematice Postavení romských žen ve společnosti) byly dva z letošních tří seminářů zaměřeny zcela nově na romskou hudbu, která představuje pro majoritu významný znak romské komunity, a genocidu Romů za 2. světové války, která je naopak stále fenoménem téměř neznámým. Pondělní seminář Tradiční a současná romská hudba – Hudba Romů na přelomu tisíciletí moderovala muzikoložka Zuzana Jurková. Její úvodní vystoupení vycházelo
z vlastních výzkumů v terénu i ze studia starých nahrávek. V roce 2001 připravila CD Nejstarší terénní nahrávky hudebního folkloru olašských Romů z České a Slovenské republiky, z audio sbírek Evy Davidové. V dopolední části semináře zazněla zajímavá sonda do hudebnosti Romů v prostředí střední Transylvánie z úst Speranta Radulescu. Kosovští Romové se svými hudebními tradicemi a inklinacemi k novým stylovým směrům byli představeni v dokumentu Kosovo očima místních romských hudebníků. Jana Belišová ze Slovenska referovala o realizaci svého projektu, jehož cílem bylo vydání knihy a CD se starodávnými, tradičními romskými písněmi. Katalin Kovalcsiková z Maďarska pohovořila
v referátu, který byl doprovázen zajímavými autentickými audioukázkami, o hudbě Romů v Maďarsku, v minulosti i současnosti.
Odpolední část otevřela živým hudebním vstupem Ida Kellarová, která se rovněž ujala moderátorské role. Poté vystoupil Petr Dorůžka, náš přední odborník na worldmusic, s příspěvkem Menšiny baví menšiny. Pavel Klusák představil výjimečnou osobnost Django Reinhardta v referátu Djangova kytara: čí hlas? Oficiální část seminářů uzavřel skladatel a muzikolog David Toop z Velké Británie. Zamyslel se mj. nad novými fenomény v hudbě, zvláště v souvislosti s novými technologiemi a médii.
Ilona Lázničková,
Tomáš Šenkyřík
Muzeum romské kultury
|